lördag 2 februari 2013

Nya och unga förare överskattar sin förmåga


En studie där nyblivna förare fick försöka bedöma sin egen körförmåga och jämföra den med erfarna förares förmåga, visade att unga män ansåg sig köra bättre än genomsnittsbilisten, dvs  en grov överskattning. Unga kvinnor hade en något mera realistisk uppfattning om sin förmåga.

Av studierna kan man dra slutsatsen att den olyckliga kombinationen av bristande erfarenhet och ett för litet mått av personlig mognad sätter sina spår i körbeteendet.

Unga förare (18-19 år) har 6-7 gånger så hög olycksrisk som medelålders, erfarna förare. Man lär dock så länge man kör och samlar nya erfarenheter.

Med åren växer vanligen också mognadsmåttet. Känsligast är debutåren, men man kan genom insikter kompensera bristen på erfarenhet och mognad. Här är några exempel på vad man kan göra:

  • hålla låg hastighet 
  • skaffa stora marginaler i sid- och längdled 
  • "ta det säkra före det osäkra", t ex hellre vänta än chansa vid en korsning 
  • välja rätt tidpunkt för körningen, t ex gles trafik, dagsljus och bra väglag 
  • välja kända vägar eller planera resan väl 
  • låta bli att köra när man är ur form, sjuk eller trött 
  • hålla bilen i god kondition. 


Att göra flera saker samtidigt 
Det kan vara svårt att göra flera saker samtidigt. Det går förhållandevis bra om man använder olika sinnen. Det går ganska bra att titta på en sak och lyssna på en annan. Med samma sinne kan man bara göra en sak i taget. Då gäller det att göra det viktigaste först och sticka emellan med det mindre viktiga när det finns tid.

När du kör bil är det viktigast att läsa av trafikområdet och vidta de åtgärder som behövs. Andra saker som att byta skiva i CD-spelaren, svara i mobiltelefonen, sätta på värme eller veva ned sidorutan är alla saker som inte får ta tid från själva körningen.

Samtliga dessa distrationsmoment kan förorsaka tillbud, små som allvarliga, i trafiken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar