tisdag 8 januari 2013

Moral i trafiken - om ålder och mognad


Trafiken är komplicerad. Missförstånd och felhandlingar kan bli livsfarliga. Därför finns ett behov av entydiga, detaljerade regler. Helst skulle vi behöva övervaka att alla trafikanter följer dem också.

Polisen har dock ingen möjlighet att övervaka alla överallt. Det är knappast önskvärt heller. De flesta av oss vill inte leva i ett samhälle där vi jämt och ständigt övervakas. I trafiken återfaller regelefterlevnaden på oss själva, vår ansvarskänsla, självbevarelsedrift och trafikmoral.

De flesta regler har växt fram genom erfarenheter och finns där för att skydda oss samt gynna samspel och framkomlighet i trafiken. Vi måste respektera reglerna och förstå att överträdelser nästan alltid betyder att vi utsätter oss själva eller andra för fara eller hinder. Det är lätt att falla för frestelsen att bryta mot reglerna, t ex omkörningsförbuden, när man har bråttom. Men den nytta man får, dvs  den tid man vinner, betalas av dig och andra trafikanter i form av större risker. Den som bryter mot reglerna "snyltar" på den gemensamma trafiksäkerheten.



Föraren har bråttom. Motivet styr förväntningarna. Han upplever miljön mera framkomlig och mindre farlig än vad den i verkligheten är. Det handlar om att ha en tillräckligt hög trafikmoral och avstå från regelbrotten.

Moralutveckling 
Man brukar tala om att människan utvecklas moraliskt i tre steg.

  • 1. Det egocentriska stadiet. 

Små barn är ofta egoistiska och tänker först och främst på att tillgodose sina egna behov mest och först, utan hänsyn till regler och demokratisk ordning. Andras rättigheter, önskningar och behov kommer alltid i andra hand.

  • 2. I det andra stadiet har man börjat anpassa sig till samhället.

Man accepterar regler och demokrati och lever upp till sina skyldigheter, men utan att visa ödmjukhet eller generositet.  Man håller på sin rätt även om det, i en viss  situation, för alla parter vore smidigare och enklare om man skulle ge avkall på rättigheterna.

  • 3. Det tredje stadiet kommer man in i när man insett fördelarna av gemensamhet. 

Utöver regelefterlevnaden finns ett inslag av generositet  och ödmjukhet. Man inser fördelarna av att ge avkall på sina rättigheter när det, i ett visst läge medför smidighet och gynnar hela situationen.


Ålder och mognad följs till viss del åt. Av den anledningen får vi, i Sverige, inte ta körkort för bil förrän vi fyllt 18 år. Vid den åldern har de flesta av oss uppnått det tredje steget vilket är en förutsättning för samspelet i trafiken. En del personer mognar långsammare och ytterligare några blir kvar i första eller andra steget hela livet. I trafiken ser vi dem som hänsynslösa, tutande, blinkande trafikanter ofta med knutna nävar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar