fredag 7 december 2012

2 viktiga frågor på våra vägar - olyckorna och miljön


Miljö
Även om de flesta motorfordon blivit mycket "renare" på senare år återstår en hel del föroreningar. Som förare kan vi göra mycket för att skona miljön, t ex välja ett fordon som är miljövänligt. Vi kan också lära oss ett körsätt som ger så små skadeverkningar på miljön som möjligt. Underhåll och bilvård kräver tillbehör och reservdelar. Utbudet är stort och många saker är miljöfarliga. Kunskap och insikt behövs för att välja tillbehör och reservdelar som inte skadar miljön mer än nödvändigt. Många uttjänta bildelar är milj öfarliga och måste lämnas till ett återvinningsställe.

Trafikolyckor 
Antalet människor som dödas och skadas i samband med trafik-olyckor är fortfarande mycket stort. Ca 500-600 människor dödas och ca 4 000-5 000 skadas svårt varje år i Sverige. Ett förhållande som omöjligen kan accepteras.



Alkoholen är en starkt bidragande faktor till olyckor i trafiken. Vi vet att nästan 16 000 bilresor med alkoholpåverkade förare bakom ratten görs i Sverige varje dag. Vi vet också att var fjärde förare som omkommer i trafiken är alkoholpåverkad. Hur många människor skulle vi kunna rädda livet på i trafiken om vi kunde få bort de alkoholpåverkade förarna?

I slutet av 90-talet beslöt Sveriges riksdag att allt trafiksäkerhetsarbete ska styras av "nollvisionen". Nollvisionens mål är att "ingen människa ska behöva dödas eller skadas svårt i trafiken". Samtidigt bestämde riksdagen att man som ett realistiskt delmal skulle minska antalet dödade i trafiken till högst 400 per år fram till år 2000.

Delmålet uppnåddes inte! År 2000 dödades nästan 600 personer i trafiken! 
Nästa delmal är att inte fler än 270 personer ska dödas under varje år. Är detta mål möjligt att uppnå?

Alla förare gör misstag i trafiken, men ett misstag ska inte behöva leda till död eller svår personskada. Det görs en hel del för att förhindra detta. Bilarna blir allt krocksäkrare. Vägarna blir säkrare. Förarutbildningen förbättras. Trots alla ansträngningar i dessa avseenden har man under de senaste tio åren inte alls lyckats minska antalet döda och svårt skadade.



Säkrare bilar, säkrare vägar och bättre utbildning räcker inte. Om vi någonsin ska kunna leva upp till delmålen och på lång sikt förverkliga nollvisionen krävs att varje enskild förare tar det ansvar som ankommer på honom eller henne. Miljön Även om de flesta motorfordon blivit mycket "renare" på senare år återstår en hel del föroreningar. Som förare kan vi göra mycket för att skona miljön, t ex välja ett fordon som är miljövänligt. Vi kan också lära oss ett körsätt som ger så små skadeverkningar på miljön som möjligt.

Underhåll och bilvård kräver tillbehör och reservdelar. Utbudet är stort och många saker är miljöfarliga. Kunskap och insikt behövs för att välja tillbehör och reservdelar som inte skadar miljön mer än nödvändigt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar